deurne leeft wijzigingen tramnet antwerpen deurnezuid

Vanaf maandag 7 november gaan er bij de openbaar vervoermaatschappij De Lijn enkele aanpassingen in voege. Zo rijden een aantal trams op een lagere frequentie en past De Lijn de reisroute op enkele lijnen aan.

De Terminus Eksterlaar in Deurne Zuid wordt buiten gebruik genomen en zal voorlopig alleen nog dienst doen als gewone halte voor tramlijn 9. Dat zegt de woordvoerder van De Lijn Marco Demerling.

Gesprek met Marco Demerling van De Lijn

Bericht De Lijn in verband met tramlijnen 4 – 9 – 12 en het verdwijnen van de keerlus aan Eksterlaar

De Lijn stelt keerlus Eksterlaar buiten gebruik en past aanbod aan. Vanaf maandag 7 november herschikt De Lijn in Antwerpen het tramaanbod. De keerlus Eksterlaar die end-of-life is, wordt buiten gebruik gesteld, waardoor tramlijnen 4 en 9 worden aangepast. Monitoring wijst uit dat nog veel langer gebruik maken van deze keerlus veiligheidsrisico’s met zich zou meebrengen. Daarnaast wordt de frequentie op een aantal Antwerpse tramlijnen ook tijdelijk licht verlaagd.

Door personeelstekort vielen de voorbije tijd dagelijks ritten weg. Door deze tijdelijke frequentieverlaging kan de betrouwbaarheid van de dienstverlening voor de reizigers terug verhoogd worden. De frequentieverlaging wordt doorgevoerd tot het begin van de Kerstvakantie. ​ Reizigers vinden vanaf 17 oktober meer informatie in de routeplanner. Daar kunnen ze dan hun reis uitstippelen.

Keerlus Eksterlaar

De huidige keerlus ter hoogte van de halte Eksterlaar (Dascottelei) is end-of-life. Daarom komt er een nieuwe keerlus die door de Drakenhoflaan, de Gitschotellei en de Boekenberglei zal lopen. De Lijn monitort de toestand van haar infrastructuur regelmatig. ​ Monitoring van de keerlus Eksterlaar wees recent uit dat de keerlus versleten is en dat nog veel langer gebruik ervan blijven maken veiligheidsrisico’s met zich zou meebrengen. Daarom heeft De Lijn beslist om de keerlus nu buiten gebruik te stellen vanaf 7 november 2022. De werken aan de nieuwe keerlus zullen naar alle verwachting in 2023 beginnen.

Door een historische investeringsachterstand zijn delen van het Antwerpse spoornetwerk op het einde van hun levensduur en dringend aan vernieuwing toe. Minister van Mobiliteit, Lydia Peeters, voorziet daarom voor 2022 een budget van 35 miljoen euro tramspoorvernieuwingen in Antwerpen. In 2023 zal het budget voor tramspoorvernieuwingen in Antwerpen uitkomen op 36,5 miljoen euro.

Impact op tramlijnen 9 en 4

Tramlijn 9 P&R Linkeroever – Eksterlaar maakt vandaag de ommekeer aan de keerlus Eksterlaar. Dat zal vanaf 7 november niet meer kunnen. Tramlijn 4 Hoboken – Groenplaats – Silsburg rijdt vandaag voorbij Eksterlaar nog verder naar eindhalte Silsburg.

Tramlijn 9 rijdt over een flink gedeelte van haar traject ondergronds in de premetrokokers. Tramlijn 9 is dus een dragende, snellere lijn van het Antwerpse tramnetwerk. De Lijn heeft er daarom voor gekozen om na buitengebruikstelling van de keerlus Eksterlaar tramlijn 9 te laten doorrijden tot Silsburg, en tramlijn 4, die volledig bovengronds rijdt, in te korten tot aan de halte Berchem Station.

Reizigers op lijn 4, komende uit richting Silsburg, zullen geen rechtstreekse verbinding meer hebben met de omgeving van de Lange Leemstraat en de Nationale Bank. Ze kunnen deze verplaatsing blijven maken door een overstap aan Berchem Station of premetrostation Opera.

Aanwervingen chauffeurs

Door de krapte op de arbeidsmarkt heeft De Lijn in Antwerpen al een tijdje een tekort aan bus- en tramchauffeurs. ​ Voor de zomer startte een brede rekruteringscampagne in Antwerpen om extra chauffeurs te kunnen aanwerven en te kunnen klaarstomen om als chauffeur aan de slag te gaan. De volgehouden rekruteringsinspanningen leveren resultaten op. Alleen vergt het aanwerven en daarna opleiden van nieuwe chauffeurs een zekere doorlooptijd. Het tekort aan chauffeurs is momenteel dus nog niet volledig aangevuld.

Aanbodaanpassingen Antwerpse tramlijnen

Door dit chauffeurstekort moesten de voorbije tijd ad hoc ritten geschrapt worden. Dit heeft een grote impact op de betrouwbaarheid van de dienstverlening. Daarom heeft De Lijn nu beslist om tijdelijk de frequentie van een aantal Antwerpse tramlijnen licht te verlagen. De impact van deze frequentieverlaging per tramlijn is onderaan dit persbericht terug te vinden. Deze aanpassing is tijdelijk. Tijdens de Kerstvakantie wordt de normale vakantiedienstregeling terug gereden, vanaf maandag 9 januari 2023 wordt de normale schooldienstregeling terug gereden.
De Lijn beseft dat dit voor de reiziger ongemak met zich mee kan brengen wanneer hij of zij soms langer op een tram moet wachten. Deze frequentievermindering laat echter toe om met het beschikbare personeel de geplande dienstregeling effectief uit te voeren. De wachtende reiziger krijgt zo veel meer zekerheid dat zijn of haar tram zal rijden.

Lijn 12 Centraal station – Sportpaleis ​

In de zomer van 2021 startten er werken op aan de tramsporen en de riolering in de Dambruggestraat en omgeving. Daardoor reed lijn 12 tijdelijk niet. Vanaf 9 januari 2023 zal tramlijn 12 Centraal station – Sportpaleis opnieuw het vertrouwde traject rijden aan een 10 minutenfrequentie.

Bericht De Lijn in verband met tramlijn 11

De stad Antwerpen is bezig met de heraanleg van de zogeheten stadslus. Hierdoor zal tramlijn 11 voorlopig niet meer doorrijden tot Antwerpen Melkmarkt. De nieuwe tijdelijke eindhalte is Antwerpen Centraal Station. Dit gewijzigde traject gaat in vanaf 7 november.

De stadslus loopt van de Franklin Rooseveltplaats naar het hart van de stad, over de Lange Nieuwstraat, de Korte Nieuwstraat en de Melkmarkt en gaat dan terug over de Korte Koepoortstraat, de Wolstraat en Kipdorp.

Bron: Antwerpen-vandaag – journalist Michel Van Der Auwera