deurne leeft jozef aerts wiskunde leraar voetbal starwars

Topvoetballers zijn ‘krakken’ in wiskunde. Leerkracht Jozef Aerts uit Deurne leert jongeren wiskunde aan de hand van voetbal en Star Wars. Op die manier maakt hij het vak heel populair.

Voor Jozef is er geen twijfel, iedereen kan wiskunde, als je maar veel oefent. Hij heeft ook 2700 wiskunde-video’s op YouTube gezet en brengt nu ook nog een reeks boeken uit, voor elke niveau.

Gesprek met wiskundeleraar Jozef Aerts ‘Wil je topvoetballer worden? Leer dan eerst wiskunde’

Ik vind dat iedereen wiskunde kan. Zelfs leerlingen die in een TSO-richting zitten, die kunnen wiskunde. Ik vind het altijd spijtig als leerlingen zeggen ‘ik kan geen wiskunde’, daar doet mijn hart pijn van, ik heb pijn als ik hoor dat iemand zegt ‘ik kan geen wiskunde’ want iedereen kan wiskunde. Daarvoor maak ik dus om die leerlingen te helpen video’s op Youtube. ik heb al 2700 (ondertussen al 2850) video’s op Youtube en ik heb een eigen website met meer dan 2000 oefeningen, elektronische oefeningen en dit jaar ben ik begonnen met boeken te maken. Boeken met wiskunde, maar alleen maar oefeningen. Want oefenen … voor wiskunde moet ge oefenen, als ge niet oefent, kunt ge geen wiskunde. Ge moet oefenen, oefenen, oefenen om wiskunde te kunnen. Ik heb dus een boek gemaakt met alleen maar wiskunde oefeningen.

Jij brengt dat ook aan de man in praktijk, met voetbal en Star Wars …

Bijvoorbeeld ik ga soms met mijn leerlingen naar een voetbalveld, dan geef de leerlingen de kans om tegen doellat te shotten, te voetballen. De eerste keer is dat heel moeilijk, maar daarna passen we wiskunde toen met de de stelling van Pythagoras en sinus en cosinus en de volgende keer shotten die direct tegen de doellat van de eerste keer.

Dus eigenlijk voetballers zijn mensen die goed wiskunde kennen?

Ja ik zeg altijd Ronaldo en Messi, waarom kun je goed voetballen? Omdat die goed wiskunde kunnen. Die weten hoe een driehoek werkt, de de stelling van Pythagoras. Of ik doe Star Wars met de leerlingen. Star Wars; je hebt een groot moederschip, de poort gaat één seconde open anders vlieg je tegen de poort, je zit op 20 km afstand, welke tijd heb je nodig, welke snelheid heb je nodig om van je eigen klein ruimteschip naar het grote hoofdschip te varen? Berekening van lineaire functies …

Hoe ben je zo gepassioneerd geraakt door die wiskunde?

Wel, ik word gepassioneerd om dat mijn leerlingen gepassioneerd zijn. Ik krijg mijn leerlingen mee … mijn leerlingen zeggen na een tijdje ‘wiskunde is plezant, ik kom het liefst naar wiskundige’, als je die feedback krijgt, dan word je zelf mee gepassioneerd. Ik heb nog nooit leerling gehad die zeggen, ‘Wiskunde is vervelend’, bij mij vinden de leerlingen wiskunde plezant. Plezant, niet zoals op een feestje, maar als ge wiskunde kunt, is het plezant om die uitdaging aan te gaan, als je een moeilijke oefening hebt en je kunt die juist maken, dat is een uitdaging dat is iets plezant, daarmee leert ge iets.

Ben jij nu de populairste leraar in de school ?

Dat weet ik niet, dat wil ik niet zeggen, maar ik ben toch populair bij mijn leerlingen, wat andere leerkrachten doen, weet ik niet, waar ik ben zelf, denk ik, populair.

Bron: Aantwaarpe, interviewer Michael Van der Auwera