26.11.2020

Gisterochtend voerde werkgroep ‘Het juiste Spoor’ actie op de Boekenberglei en op de markt op de Gitschotellei. De werkgroep verzet zich tegen de aanleg van een keerlus die via Gitschotelei over de Drakenhoflaan naar de Boekenberglei en vervolgens naar de Cruyslei zou voeren. De actievoerders tooiden de bedreigde eikenbomen van de Boekenberglei met rode linten.

Het voorstel om de nieuwe keerlus voor de tram aan te leggen dateert van 2018. De opgegeven reden was dat de bestaande keerlus aan het Eksterlaar te gevaarlijk is. In de lente kwam De Lijn met een nieuw vervoersplan op de proppen. Daarin werd het hele tramnet hertekend en de lijnen kregen nieuwe nummers.

Tram M9 zou door de Cruyslei naar Silsburg rijden, tram M2 zou vanuit Deurne Noord komen en draaien op de nieuwe keerlus. Tram T10 zou vanuit het stadscentrum komen en draaien op dezelfde lus. Enkele weken terug kwam er een herziening van die plannen. Tram M9 zou niet meer draaien in Deurne Zuid maar verder doorrijden naar de Ruggeveldlaan en daar worden gekoppeld met tram M2. De zogenoemde districtenroute. Enkel tram T10 zou dan de eindhalte aan de Sint Jozefkerk hebben.

Een onnodige uitgave van 6,5 miljoen euro

Maar er is meer: de vervoersregioraad die de plannen voor het openbaar vervoer opstelt, wil in 2023 enkele slapende premetrostations onder Herentalsebaan en Turnhoutsebaan operationeel maken. Dan zou tramlijn 24 worden ingekort tot aan de Stenenbrug waardoor Silsburg zonder tram zou vallen. Tram T10 zou dan het gat opvullen en verder denderen naar Silsburg.

Wat Wim Gevers van werkgroep ‘het juiste Spoor’ doet besluiten:

Het is te gek voor woorden om een keerlus van 6,5 miljoen euro aan te leggen. Want De Lijn kan nog best twee jaar verder met de huidige lus op het Eksterlaar.

De werkgroep heeft nog meer bezwaren tegen het doortrekken van de tramlijnen over Gitschotellei, Drakenhoflaan en Boekenberglei.

Gevers:

Alle bomen aan de zuidkant van Gitschotellei en Drakenhoflaan zullen worden omgehakt en de eiken op de Boekenberglei riskeren de eiken de ingreep niet te overleven.

Markt dreigt te verdwijnen

Wim Gevers vertelt ook dat zij proberen om een dialoog op te zetten met De Lijn en met stadsschepen voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Maar dat lukt niet.

Gevers:

De Lijn wil geen gesprek met ons en een gesprek met de schepen is een monoloog. Hij luistert niet naar onze argumenten en vertelt enkel wat hij wil doen.

De handelaars van de markt op de Gitschotellei steunden de actie van de werkgroep. Als de plannen van de nieuwe keerlus worden doorgezet, verliezen zij hun plaats. En er is geen alternatief. Zij tooiden daarom hun kramen met zwarte vlaggen. Ook Erik Heylen van TreinTramBus, belangenvereniging van reizigers van het openbaar vervoer was aanwezig. Hij stemt in met de analyse van werkgroep ‘Het juiste Spoor’ en zei:

Dit is geen plek om een tramlijn te eindigen. En een keerlus voor twee jaar is onzinnig. Eigenlijk toont die beslissing het gebrek aan visie aan.

Districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA) liet ondertussen aan de redactie weten dat het kabinet van Koen Kennis binnenkort samen zit met De Lijn, het district Deurne en actiegroep ‘het juiste spoor’.